Atunci cand se naste un copil orice parinte se gandeste la ce trebuie facut pentru a inscrie copilul si unde trebie sa-l inscrie. De asemenea, e bine de stiut ce alte obligatii mai sunt de indeplinit dar si de ce drepturi puteti beneficia. Pentru a va usura cautarile, am sintetizat mai jos cele mai importante beneficii legale acordate familiilor, modul in care se solocita acestea si institutiile carora trebuie sa va adresati:
1) Declararea si inregistrarea copilului – se face la Oficiul Starii Civile, la Biroul de Inregistrare a Nasterilor din localitatea/ sectorul in care s-a nascut copilul (indiferent de domiciliul parintilor).
Acte necesare:
· Certificatul medical constatator al nasterii intocmit pe formular tip, avand numar de inregistrare, data, sigiliul unitatii sanitare, semnatura si parafa medicului (lizibile si fara stersaturi);
· Actul de identitate al mamei (original si copie);
· Certificatul de nastere al mamei – daca este divortata sau necasatorita (original si copie);
· Certificatul de casatorie (original si copie);
· Declaratia de stabilire a numelui (in cazul in care parintii au nume de familie diferite);
· Actul de identitate al declarantului (original si copie).
2) Alocatia pentru copii nou-nascuti – se acorda conform Legii 416/2001 “pentru fiecare primii 4 copii nascuti vii”, o singura data/ copil, fiind in valoare de 230 RON (incepand din ianuarie 2009). Dosarul se depune la Primaria/ DGASPC-ul localitatii/ sectorului in care domiciliaza mama sau unde a fost inregistrata nasterea copilului si cuprinde:
· Cerere tip;
· Certificatul de nastere al copilului (original si copie);
· Declaratia pe proprie raspundere privind rangul copilului nou-nascut;
· Copii de pe certificatele de nastere ale copiilor nascuti anterior (daca este cazul);
· Copii CI/BI parinti (original si copie).
3) Trusoul pentru nou-nascut – se acorda conform Legii 482/2006 “o singura data fiecarui copil nou-nascut”, in cuantum de 150 RON. Dosarul se depune si se inregistreaza la autoritatile administratiei publice locale unde domiciliaza parintele sau unde a fost inregistrata nasterea si contine:
· Cerere tip;
· Cerificat de nastere copil (original si copie);
· Actul de identitate al parintelui (original si copie);
· Declaratia pe proprie raspundere a persoanei care semneaza cererea ca nu a solicitat acest drept in alta localitate.
4) Indemnizatia si stimulentul pentru crestere copil – se acorda persoanelor care in ultimele 12 luni anterioare nasterii au realizat venituri profesionale supuse impozitului pe venit conform Legii 571/2003, OG 148/2005 si HG 1025/2006 privind Codul fiscal (venituri din salarii si activitati independente). Acestea “beneficiaza de concediu pentru cresterea copilului in varsta de pana la 2 ani (sau 3 ani in cazul copilului ce handicap), precum si de o indemnizatie lunara in cuantum de 600 RON sau 85 % din media veniturilor realizate in ultimele 12 luni, dar nu mai mult de 4000 RON”.
Aceste drepturi se acorda mamei (sau tatalui daca dupa concediul de lauzie mama continua sa lucreze), persoanei care a adoptat copilul sau i s-a incredintat copilul in vederea adoptiei (daca este cazul) sau care are copilul in plasament, cu exceptia asistentului maternal profesionist, precum si persoana care a fost numita tutore.
Pe perioada concediului de crestere copil contractul de munca al beneficiarului este suspendat, iar angajatorul nu are dreptul sa-l concedieze fiind obligat sa-i pastreze postul rezervat.
Dosarele pentru acordarea indemnizatiei si a stimulentului sau alocatiei de stat pentru copii se depun la primaria orasului/ comunei/ municipului/ sectorului/ DGASPC pe raza careia solicitantul isi are domiciliul sau resedinta.
Acte ncesare:
· Cerere tip;
· Actul de identitate al solicitantului (original si copie);
· Certificatul de nastere al copilului si dupa caz livretul de familie (in cazul alocatiei complementare sau pentru familia monoparentala) (original si copie);
· Certificatul de persoana cu handicap al copilului (daca este cazul);
· Adeverinta din care sa rezulte veniturile profesionale pe o perioada de 12 luni anterioare nasterii copilului;
· Adeverinta eliberata de platitorul indemnizatiei de maternitate (cele 126 de zile calendaristice prenatale si postnatale) din care sa reiasa ultima zi de concediu de maternitate;
· Declaratie pe propria raspundere din care sa reiasa ca solicitantul nu beneficiaza in acelsi timp de indemnizatie de maternitate;
· Declaratie pe propria raspundere ca celalalt parinte natural nu beneficiaza de drepturile prevazute in OG;
· Declaratie pe propria raspundere ca solicitantul se ocupa de cresterea si ingrijirea copilului si ca acesta nu este incredintat in plasament;
· Dovada eliberata de autoritatile competente (angajator sau declaratie pe propria raspundere) din care sa rezulte ca solicitantul se afla in concediu pentru cresterea copilului;
· Dovada eliberata de autoritatile competente pentru realizarea veniturilor din activiati independente si a platii impozitului pentru acestea.
Aceste drepturi (indemnizatie si stimulent) se platesc dupa cum urmeaza:
- Incepand cu ziua urmatoare celei in care inceteaza, conform legii, concediul de maternitate (126 zile), daca cererea este depusa in termen de 60 zile lucratoare de la acea data;
- Incepand cu data nasterii, daca cererea este depusa in termen de 60 de zile lucratoare de la acea data, in cazul persoanelor care nu indeplinesc conditiile, conform legii, pentru acordarea concediului de maternitate si a indemnizatiei aferente;
- Incepand cu data adoptiei, a instituirii tutelei, plasamentului sau incredintarii, daca cererea este depusa in termen de 60 de zile lucratoare de la data la care s-au aprobat/ instituit masurile de protectie a copilului;
- De la data depunerii cererii, pentru toate celelalte situatii, inclusiv pentru cazul in care cererea a fost depusa peste termenele prevazute.
5) Alocatia familiala complementara si alocatia de sustinere pentru familia monoparentala – se acorda conform OUG 105/2003 familiilor formate dintr-o singura persoana si copii in varsta de pana la 18 ani aflati in intretinere si care locuiesc impreuna cu aceasta, daca realizeaza venituri nete lunare pe membru de familie de pana la salariul minim net pe economie. Dosarul se depune la primaria de domiciliu si contine:
· Cerere tip;
· Livretul de familie din care sa rezulte componenta familiei;
· Cerificatele de nastere ale copiilor (original si copie);
· CI/BI parinte (original si copie);
· Acte privind veniturile;
· Adeverinte de elev care trebuie reactualizate la fiecare 3 luni;Sentinta de divort/ incredintare minor/ certificat de deces/dispozitie tutela etc, (original si copie).
duminică, 21 februarie 2010
Abonați-vă la:
Postări (Atom)